Tuesday, November 8, 2011

Resepi : Kek Coklat Kukus Ucu


Salam...
Ok hari ni aku nak kongsikan 1 resepi Kek Coklat Kukus Ucu dengan korang semua....
Aku dapat resepi ni pun kat kawan2 ofis aku...
Ingatkan susah nak buat kek ni...tapi senang jer nak buat yer..
Aku terus jatuh cinta and slalu buat kek ni kalau ada event2 tertentu,macam hari raya or besday anak2 buah aku or anything event la...
Jimat kos la katakan..aku kan pokcik yg kedekut..hahahaha...tp bukan senang nak dapat pokcik yang pandai masak kek macam aku ni tau....

Gambar kek kat atas tu masa aku buat kan untuk Mak Yam aku yang tersayang masa sambut besday dia kat rumah dia... Sebagai buah tangan jer..walaupun x seberapa tapi yang penting ikhlas kan....
Kek tu ada cacat sikit,korang tengok kat kek tu,coklat yer tumpah kan..
Mana tak yer,dari klang nak bawa ke Taman Melawati KL tu....jauuuuuuuuh tu...cair la coklat yer..hahahahaha...
Ok, tak mau membebel lagi...sekarang ni nak share resepi yek..semoga korang pun boleh buat...


Resepinyer......

Bahan2nya

Bahan A
1 tin susu cair
2 cawan gula
1 1/2 butter

Bahan B
1 cawan serbuk coklat
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Bahan C
5 biji telur

Cara2nya :

  1. Bahan A dicairkan dan dibiarkan suam
  2. Campurkan Bahan C dengan Bahan A
  3. Kemudian, Bahan B diayak terlebih dahulu dan dicampurkan kedalam campuran Bahan A&C.
  4. Gaul Bahan2 tadi sehingga sebati dan rata
  5. Kemudian, masukkan adunan bahan2 tadi ke dalam loyang
  6. Kukus selama 45 minit hingga 1 jam atau pun hingga masak la....
Untuk toping Kek kukus ni pulak ada 2 cara,tp aku tulis yang aku slalu gunakan jer la yer...

Nama toping ni Ganache....

Bahan2nya
300gm krim putar (whiping cream)
600gm coklat masakan (aku guna 1 bar coklat tu,malas nak simpan2,aku bancuh jer semua senang)..
1/2 cawan sirap glukos/gula/madu
2 sudu kecil mentega

Cara2nya:

  1. Panaskan kirm putar hingga hampir mendidih
  2. Kemudian masukan kedalam mangkuk yang berisi Coklat,kacau hingga sebati dan cair.
  3. Kemudian campurkan bahan tadi dengan glukos dan kacau
  4. Last skali masukkan butter dan kacau hingga sebati...
  5. Then boleh la sapu pada kek bila kek dah sejuk...
Siap........SELAMAT MENCUBA.....nanti komen yer kalau jadi.....tq..



3 comments:

  1. Perghh.. agak senang resepi ni.. boleh try.. nampak pun menarik .. thanks for sharing :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang senang pun bro....try la..nnt jgn lupa ajak rasa k..hihihi

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...