Thursday, February 21, 2013

Day Two : Bandung (Part 1)

Hari kedua di Bandung...Hari kedua...!!!

Wahhhhh....tak sangka aku dah masuk hari kedua kat sini....hari kedua di tanah gersang asing...macam tak caya...bangun pagi cubit pipi..kot-kot mimpi ker...ok bukan mimpi,ia satu kenyataan...

Bangun seawal pukul 7.00pagi...untuk mempersiapkan diri untuk menuju ke destinasi dan juga untuk menghabiskan duit dengan bershopping...kalau time Malaysia awal sejam....kat sini subuh awal,so kene bangun awal la yer....

Hari Pertama aku tak sempat nak snap kawasan tempat penginapan aku sbb aku sampai jer terus pergi shopping....

Kalau nak baca hari pertama aku di Bandung...Boleh baca DISINI...

Tempat aku menginap tu namanya "Orange Home"...tempatnya ok,selesa dan yang paling penting,bersih...Aku dok sini pun hanya semata-mata untuk mandi,tido and solat jer dan breakfast free...dan juga disediakan wifi free tau...so malam-malam boleh la update FB....

Ini laaaa Orange Home yer...



Cantekkan suasananya....ada kolam ikan koi lagi...Orange Home ni tempat jer jauh kedalam,jauh dari jalan besaw yang hiruk pikuk tu...so aku tido mati dengan tenang sebab takda bunyi bising hon-hon mobil and motocar...


Ini la kolam ikan koi nya...cantek kaaan..so kalau rasa-rasa stress sebab duit dah abis shopping boleh la tenung ikan-ikan ni....ikan kan slalu berzikir so boleh lah release kan kepala tension tu..hihihi

Hari kedua ni aku mulakan dengan breakfast free dulu...Orange Home menyediakan makanan breakfast biasa-biasa jer...tak la gah mana,yang penting kenyang dan boleh menambah tenaga untuk terus berjuang di tempat-tempat shopping...rasanya pun standard rasa masakan orang sana...Overall sedap jer aku makan...


Pagi-pagi makan nasi....macam nak pergi sawah..pastu minum kopi pekat dengan gula sarung kiut....
Lepas breakfast kita orang semua terus bergerak ke destinasi pertama untuk hari kedua ni...

Kat mana....?

Kat sini...."Tangkuban Perahu"...tempat gunung berapi...


Ini lah group family aku....semua yer 11 orang,meriahkan...memang meriah...ada lagi sorang dia tengah ambik gambar......Ada macam-macam mitos dan sejarah pasal Tangkuban Perahu ni...kalau nak tau lebih lanjut pasal mitos Tangkuban Perahu,korang boleh terus pergi ke Google and search...Ada macam-macam cerita korang boleh baca kat sana...

Di Tangkuban Perahu ni walaupun tempat gunung berapi tapi udaranya nyamaaaaan sangaaat...sejuk jer...sapa yang tak tahan sejuk boleh bawa baju panas sejuk...Bagi aku tak la sejuk mana pun,sesedap badan ditiup angin yang sepoi-sepoi bahasa jer....korang jugak boleh bau sulfur,bau seperti bau belerang...kalau tak tahan boleh bawa penutup hidung....

Jom layan photo-photo aku kat sana...


 Tinggi nya Tangkuban Perahu ni 1830 meter....patut la sejuk bagat...


Ni penjual-penjual yang ada di Tangkuban Perahu...Barang yang dijual kat sini kebanyakan nya susah nak dapat or memang tak da jual langsung kat pekan..so kalau rasa-rasa nak beli sebenier kat sini,beli jer terus sbb tak kan ada jual kat mana-mana bandar Bandung pun...nanti menyesal tak sudah....nak sampai Tangkuban Perahu ni jer ambik masa 2 ke 3 jam perjalanan tau...Barang-barang yang depa jual masyallah harganya mahal bagat..so kalau nak beli kene pandai tawar menawar..kalau dah tawar menawar,korang kene beli kalau tak beli nanti penjual tu marah...lagi satu penjual-penjual ni akan promote barang-barang dia orang dari turun jer kita dari van sampai la van kita gerak nak balik...Mak aku beli buah strawberi and berry...mula-mula turun van harga nya 400 000 ribu rupi untuk 4 paket (2 strawberi,2 berry), bila mak aku nak naik van nak balik harga buah tu boleh jadi 100 000 ribu rupi..dasyat kaaaan...nak tak nak dengan kesian yer,mak aku pun beli laaaa....gua cakap lu buah-buah tu memang manis,manis giler..kalah strawberi Cameron highland kooo....sekali pak supir bersuara "....buahnya udah disalut gula bu..."...kita orang semua dalam van terkelu,sume kene tipu...manis gula rupa yer...nak sedapkan hati..."...tak pa la,skali skala..."...sambung makan sampai habis..sebab tak mau bazir..hahahahaha


Kawasan parking kete2....Masuk Tangkuban Perahu ni kene bayar seorang 50.000 ribu rupi...










Orang sana kata ni pokok awet muda....Mak aku ada ambik and try makan daun yer...aku pun try gak makan...not bad jugak rasa yer....sedap gak (sume benda ko sapu)...kalau slalu makan ni mesti aku muda 20 tahun kann..hahahaha..




Aku dan Mak aku....kita orang sedang mempromotekan 1 Malaysia...i'm proud to Malaysian...


C`comey Afni tu ngah merajuk bawak diri...sebab tak dapat mainan..ngan tunjuk perasan kat mama and ayah dia la tuuu...tapi gaya sweet giler....siap tangan kat belakang lagi,macam lawat kawasan nak meletop jer..hahahaha

Penjual-penjual tu still lagi promote kan barang-barang dia..aku dah kata kann..selagi tak beli,jangan harap nak lepas,sampai la naik van balik...kalau nak bercuti kat sini kureng tenang sikit laaaa..susah nak menikmati permandangan luarbiasa sbb di ganggu oleh saleman-saleman yang overactive..hahahaha


Sepanjang perjalanan nak masuk Tangkuban Perahu tu...ada macam-macam benda untuk dibeli...tapi kita orang tak singgah beli pun sebab mahal...harga nya terlebih mahal dari harga kat pekan..so malas nak singgah....Kita orang dok melepak kat sini ada la dalam 1 ke 2 jam...lepas tu blah la....waktu pun dah masuk tengahhari...Ontheway kita orang turun dari Tangkuban Perahu tu...kita orang nampak ada ladang teh...so singgah la sekejap untuk bergambar....



Ladang-ladang teh nya bukan kecik,tapi berhektar-hektar....Paksupir citer,sume ladang teh yang ada kat sini...sume nya milik kerajaan...dasyat tu..ladang besaw tapi hasil ladang teh nya kemana pak..?..
Masuk poket menterinya...bak kata paksupir tu..



.....
Next destination we all pergi ke.......


Sari Ater : Taman Wisata Air Panas Alam....Masuk jer kene bayar tiket 19.000 ribu rp ko....tempat nya biasa-biasa aja....tapi boleh singgah..kalau nak singgah sini boleh la bawak pakaian mandi skali...mandi ayer panas tu....aku tak mandi sebab tak bawak baju basahan....dapat la rendam-rendam kaki sampai kecut melecur dan dapat la basuh muka dengan air panas gunung berapi...katanyaaa..


Aku and the group excited dapat main ayer panas...kata yer elok untuk awetmuda...bila kata jer untuk awetmuda...sume tak sempat-sempat nak pergi basuh muka kat hulu air panas tu....


Termasuk laa aku..hahahahaha....ada nampak muda sikit tak.....ada kannnn....!!!..hahahaa


Seperti biasa mesti akan ada saleman yang overactive sebagai peneman kita orang...depa ni akan ikut sampai la korang beli barang jualan depa....kali ni saleman ni jual aiskrim...so berbaloi tak nak beli...?..ofcos tak..sebab mahal nak mampus...bayangkan aiskrim coneto yang harga 2,3 hinggit kat Malaysia...depa leh jual harga 6 hinggit sebatang...aku ofcos la tak belikan...sebab aku makan aiskrim chocotop hagendazz or bakinrobin Mcdonal yang RM1.00++ tu jer....yang beli family-family aku jer...lepas jer beli saleman2 tu pun blah.....

Apa lagi yang best kat tempat air panas ni...?...

Ada air torojon dalam labu panaaaaas......


Ada Bukan Cuma Ayam..(aku pun tak paham restoren apa ni..?..)



Ada Harimau kecik,harimau besaw...


Dan ada boneka wayang kulit orang...untuk jadikan sebenior (apa alam jadah ko nak beli boneka taruk dalam bilik)....


......
Matahari dah tinggi..hari semakin panas...perut pun lapor laa kann...Hari kedua ni,paksupir bawak aku and group makan di...


Restoren Sangkuriang....Restoren ni agak popular la jugak dikalangan pelancong...suasana restoren nya pun best...nyaman dan tenang jer..kat retoren ni kita boleh pilih,nak duduk lantai atau kerusi...ofcos la aku piih kerusi...selesa sikit...makanan nya pun sedap....menu pun ok...yang penting..mahal koooo...sume harga dalam ribu-ribu jer..tak caye cer intai harga menu makan kat bawah tu....


Dalam ribu-riban kann...hahahahahahaaa...
Apa lagi yang sedap kat sini...?..


Pembuka selera...semesti yer kegemaran aku..tempe goreng and tahu cicah with sambal kicap and sambal belancan..


Ikan bakar sizzling....


Siap asap kepul-kepul bagai...sampai cair makeup..hahahahaa


Memang sedap bagat kek...


Sup tahu yang pekat dan lazat....


Ayam masak lupa sudah....yang dipozing oleh mak..


Sayur kangkung masak ikan masin kot...


Ayam panggang with sos...


Overalll...ok makan dulu...


Ini yang paling aku suka...minuman paling fofular kat restoren ni...nama nya "Es Kelapa Sundanan"...Nama pun dah cukup grand...air ni combinasi air kepala with susu and + with gula merah...



Ini lah hasil nya bila sebati....memang lazat dan meyelerakan....


Sume dah kenyang..lepas kenyang bayar...and....


.....terus ke next destination....

Next destination.....bersambung....

***************************************************
Jom singgah Blog Baru saya:
 
The Posh Shoppe'S
 
http://theposhshoppess.blogspot.com/
 
 
 
 

2 comments:

  1. pehh...padan la akak hampir tak kenal hapiz kat opis...
    muda sioutttt!!!
    hahaahah....
    (eh..dah jumpa ker sejak balik bandung?)
    ker...
    salah org akak jumpa tadi nih?




    glup


    ReplyDelete
    Replies
    1. yeeela kooot...saya laa tu..kalau yg muda mudi kiut miut tuuu...
      naper x tegur..takut salah orang yeeek...?..
      hihihihihi...

      wlpun kita sebumbung atap lantai opis...kita jrg jumpa..kalau terjumpa pun tu mmg nasib terbaik la...hahahaha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...