Thursday, September 25, 2014

Hanya Senyum

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia...
 
Macam mana pagi ni...?..Semuanya ok ker...Mulakan hari anda hanya dengan senyum...
 
Pagi ni afiz dapat satu article daripada ustazah ofis ni melalui email ofis....
 
Tajuknya agak best...tapi kadang-kadang afiz selalu bertanya...warkah-warkah dakwah yang ustazah ni sampaikan menerima kesan ke kepada staff-staff kat sini...maybe tak ramai yang akan terkesan darinya..tapi kalau sikit pun at least ada la juga kan...termasuklah afiz yang naif sikit pasal-pasal agama ni...but im still nak learn...maaf kan saya jika saya tidak sempurna..ehh..!..dah macam tajuk drama la plak....
 
So disini afiz nak share sikit pasal article yang disampaikan kepada semua..
 
Ni articlenya...
 
Amalan yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain? Pernahkah anda terfikir mengenainya? Atau anda sendiri tidak tahu apa yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain.
Di dalam Islam sendiri telah mengajar umatnya untuk melakukan sesuatu ketika bertemu orang lain. Di sini saya ingin kongsikan empat cara atau amalan yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain.
4 Amalan Yang Perlu Dilakukan Ketika Bertemu Orang Lain
1.     Mengucapkan salam. Hadis yang bermaksud: “Bahawasanya seseorang bertanya kepada Rasulullah s.a.w. – ‘Amalan apakah yang terbaik dalam Islam?’ Rasulullah s.a.w. menjawab – ‘Memberikan makanan dan mengucapkan salam kepada orang (muslim) yang engkau kenal mahupun yang tidak kenal.'” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
2.     Bemuka manis atau senyum. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Janganlah engkau meremehkan perbuatan kebaikan daripada sesuatu apa pun, walaupun sekadar menyambut saudaramu dengan muka yang manis.” (Riwayat Muslim).
3.     Berjabat tangan. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidaklah dua orang muslim saling bertemu lalu keduanya berjabat tangan, melainkan diampunkan dosa keduanya sebelum keduanya saling berpisah.” (Riwayat Abu Dawud, Tirmizi dan Ibnu Majah)
4.     Berkata-kata dengan baik. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perkataan yang baik adalah sedekah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Begitulah di antara amalan yang perlu dilakukan ketika bertemu orang lain atau seseorang, biarpun serumah. Sentiasalah mengamalkannya, insyaAllah kita akan dirahmati Allah s.w.t. Wallahua’lam.
Dah baca artikel tu...artikel ni citer pasal amalan bila bertemu dengan orang..tak kesah la orang kat mana skali pun kann...dalam lif ker...dalam traffic jem ker..kat masjid ker...kat rumah ker...anywhere and anytime jer..kita akan bertemu dengan manusia sekeliling...
 
Rasanya amalan ni afiz dah praktikan lama dah...senyuman yang manis ni slalu tak lenkang dibibir seksi afiz ni..tapi kenapa masih ada yang susah sanggat nak senyum..bukan kene bayar pun senyuman korang tu kann..apa salahnya senyum..senyum tu kann satu sedekah...
 
In this case...afiz perasankan...hanya manusia manusia yang susah nak senyum pada orang adalah manusia yang rasa diri dia lebih besar pada orang lain or dia rasa diri dia diva...come on guys..sebesar mana pun kita rasa diri kita ni...tapi bila sembahyang..kita akan mengucapkan kalimah "Allah huakbar"..meaning..Allah tu la yang paling besar..jangan la kita nak terlalu mendongak kelangit sebab kita semua ni tak sebesar mana kalau nak dibandingkan dengan Allah yang mencipta kita ni..
 
In my life plak..afiz paling patang orang yang tak balas senyum afiz 3 kali or tak jawab salam afiz more dan 3 kali...that sit...masuk kali ke-4...aku pun akan lebih diva dari ko...benda ni terjadi terutama pada bos bos besar dan juga staff baru...lumrah kehidupan kan...bila terserempak bos bos besar dalam lif ni..kita automatiknya akan beri salam and senyumkann...but bos-bos yang pikir diri dia ni besar bebeno..just jawab "emmm.."..kadang kadang pandang pun tak mau..senyum apa la lagikannn...so next bila bertembung ngan bos bos besar ni...afiz sebut nama and senyum tak ikhlas...macam ni..." datoook..(senyum tapi dalam hati tak hingin pun)"..
 
Other case plak...bila datang staff junior ni and yang rasa diri dia ni berpangkat diva (tak da diva mana pun kalau nak dibandingan dengan retis blogger buah kelapa fofular yang lebih top dari dia orang tuu...upss...!!)...bukan susah nak senyum pun pada rakan sekerja...kalau ko jenis yang susah nak ramah ngan orang..hanya senyum jer..orang lain pun tak sakit hati...tak da la senior ni dok bergosip...lagi pun junior staff...macam mana sdiva pun ko nanti..ko aakan minta tolong and nak tanya perihal kerja and office ko pada senior-senior...so kenapa perlu choose for not to be friendly kann...assually kalau kene kat afiz...3 kali jer afiz bagi tempoh...masuk ke-3 kali ko buat deq bila orang lain senyum...abis la ko kene ngan ke-diva-an afiz..hahahaha (evil laugh)..
 
Ok..just nak share tu jer....motif entry ni adalah kita perlulah sentiasa senyum..jangan bawa masalah kerja ke rumah..senyum bila bersama keluarga...and janganlah bawa masalah rumah ke office..senyum la pada rakan sekerja...bila kita senyum..sume benda akan jadi mudah dan orang pun akan mesra dengan kita....peringatan ni juga adalah untuk afiz juga..afiz pun bukannya sempurna pun...kannnn....
 
So...hanya senyum...dengan senyum..kehidupan anda akan lebih ceria...
 
Bye....

1 comment:

  1. hahahahahahahahahahah
    akak diva ke dik?
    *perasan pulak dah*

    adeh
    penat gelak tepuk meja nih

    memang...derang ingat derang besar sangat?
    (jom reramai letak tangan kat bahu sambil mata pandang kat langit)
    ayuh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...