Saturday, September 16, 2017

Baking Class...!!!



OMG..!!!

Baking Class..!!!

Wah..mampu ke tangan si bujang ni memasak..?

Disapa rakan sekerja lama di ruangan whatsapp, ' babe nak join baking class tak?'

Jawapan tanpa fikir akan kesan sampingan yang akan di alami nanti...Aku terus menjawab setuju sambil menganggukan kepada dengan senyum lebar walaupun si rakan aku tu tak boleh nampak raut wayah aku...

Bila dah setuju,
Banyak pula songgehnya aku ni, bertalu-talu soalan bertanya...berapa resepi?..siapa pengajar?...dan semua tanda soalan yg ada lah...
Over sangat aku ni...


19 Ogos 2017...
Untuk pertama kalinya aku menyertai kelas memasak ni, nampak sangat aku tak pandai masakkan...sampai kena masuk kelas...
Orang kata persediaan untuk berumah tangga, ada yang kata menantu pilihan...tak kesah apa yg didoakan..semoga dipermudahkan segalanya lah..(jodoh ontheway kot)..

Sebenarnya aku rindu nak pergi kelas, bila dah habis belajar ni, rindu nak pergi ke kelas la pulak, dulu masa pergi kelas asyik nak ponteng je (tapi tak ponteng pun)..




Bila join kelas baking ni rasa macam small reunion plak...
Dapat jugalah melepaskan rindu dengan kawan-kawan lama...
Lama tak gosip sebenarnya...hahahaha

Orang sibuk masak, aku sibuk bergambar...
Banyak ilmu yg aku hadam pada hari tu...

Apa yang aku belajar kat kelas baking ni...?
Dalam kelas ni, aku akan diajar 2 jenis resepi iaitu Pandan Gula Melaka Cake with Italian Meringue Butter Cream dan Crunchy Peanut Butter Cookies.



Inilah cake yang dibuat oleh kami-kami....
Technically bukan aku buat sorang-sorang...kami berjemaah untuk memasak dan menghiaskan cake ni dengan cantiknya...Cantik tak..?
Bukan itu saja, ada lagi dalam pelbagai bentuk tapi dalam 1 rasa yang enak..
Macam ni...


Ikut kepada kesesuai loyang yang ada diumah..
So kalau kat umah ada loyang 4 segi pun...boleh!!!
kalau ada bulat pun....boleh!!!
Kalau nak buat Cupcake pun...boleh!!!
Tiada masalah langsung untuk jenis cake yang diajar ni..
Kalau kat umah ada bentuk kucing or Doremon punnn boleh..
Asal boleh jeee..
Yang penting kita creative and innovative untuk mencapai wawasan 2050.. (tiba-tiba)..


Bagi menghasilkan sebuah cake yang enak dan kesedapan yang tiada tandingan...
Resepi pertama adalah...


Resepinya adalah senyum...
Pernah tak dengar orang cakap "masakkan ibu adalah paling sedap"...Walaupun mak kita goreng telur bodoh2 and taruk kicap pun..kita rasakannya sedap tak terhingga..

Sebab apa..?
Sebab mak kita masak dengan penuh KASIH SAYANG..sebab tu sedap...
So bila kita nak masak, kita kenalah tenang dan sentiasa senyum, and paling utama adalah kita buat dengan penuh ikhlas dan campakkan rasa kasih sayang korang dalam masakkan korang tu...
Barulah masakkan kita sedap....
Kalau korang masak air panas yang mendidih hingga 100 darjah celcius pun boleh jadi sedap gila khinzir kalau korang buat sepenuh hati.....kannn


Thank you Lin sebab invite aku join program korang...
Jangan sengan ajak aku lagi nanti tau..kalau ada program yang best2..

Mana Sifu nya ni..?


Inilah sifunya...
Nak cerita sikit, sifu Chef ni namanya Chef Azlene, founder of Enelza Empire...
Alkisahnya, Chef ni sebenarnya my-Ex bos....
Aku sangat kagum dengan semangat dan kesungguh my-ex bos aku ni..
Dia meninggalkan dunia pekerjaan dengan menjadi bos sendiri..
Maybe one day aku akan mengikut jejaknya..
Ins Shaa Allah..Aamin

Kepada yang berminat dan ingin terjah IG beliau,
boleh klik ENELZA EMPIRE  atau boleh search nama Enelza Empire pada IG masing-masing...
Banyak benda yang korang boleh tahu and maybe ada benda yang korang sedang cari...


Lovely team..
See you next program guyss..
bye....
#flyinglove
#hafizyusof

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...