Tuesday, April 11, 2017

Part 1 : Kelantan - Bercuti ke Kota Bharu & Wakaf CheYeh....!

Assalamualaikum...

Ke mana saja aku bercuti-cuti Malaysia kali ni..?

Ke mana sajalah jejak kaki kali ni ye...



Citer dah nak basi dah ni, baru aku ada mood nak update dalam blog ni kan...

Ingat lagi ke perjalanan cerita aku ke Kelantan lagi tahun ni (hentam sajalah)....

Kali ni aku nak cerita percutian aku ke Kelantan yang paling budget dan yang paling murah pernah berlaku dalam hidup aku...

Tak percaya murah...?
Meh layan cerita aku yang hambar ni...

*********
Hari Petama | 23 Mac 2017 | Khamis 

Percutian ke Kelantan kali meriah sikit sebabnya ramai yang join bercuti...
Boleh di katakan sebagai percutian bersama keluarga.
Perjalanan dimulakan sebelum masuk subuh lagi...
Kita orang gerak dalam pukul 4.00 pagi, disebabkan perjalanan masih jauh yang mengambil masa berjam jam nak sampai ke destinasi yang dituju,...
So kena la gerak awal and sampai pun awal (konon) ... In Shaa Allah.

Ge-de-baak Ge-de-buuk, singgah Petronas (lupa dah pam mana) untuk solat Subuh...
Punya la ramai manusia,...Sampai kena tunggu turn, round ke 4 baru sampai turn aku...
Selepas tu, di teruskan perjalanan sampai laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ke RnR Gambang untuk kita orang bersarapan pagi (ada ke sarapan malam)...
Perut lapar, so tak boleh nak bawa kereta....alasan sangat, padahal ko memang kuat makan...



Peserta-peserta rombongan yang menyertai percutian ke Kelantan kali ni adalah :
  1. Mak aku
  2. Abah aku
  3. Kakak aku
  4. Suami kepada kakak aku
  5. Anak perempuan kakak aku + suami kakak aku : Cahaya Puteri
  6. Anak lelaki kakak aku + suami kakak aku : Mohamad Ammaar
  7. kawan aku - Dr. Firdaus
  8. Cik Minah (mak kepada Dr.Daus)
  9. and Aku....

Paling excited nak berjalan, ofcos 2 orang budak kecik tu...tambah excited bila nampak mainan taman dekat RnR Gambang ni...terus hilang selera makan depa...
Layan kan je la....kalau tak layan, tak seronok la pula kan...
Teruskan perjalanan..
Perjalanan masih jauh lagi ni..sampai nak kehabisan minyak...

Bila isu minyak harga minyak naik..ramai yang bisingkan...
Tapi aku tengok, ramai je manusia bercuti-cuti Malaysia kesana dan kemari...(Abaikan)
So menggagau la buka waze mencari station minyak...Kita orang pun masuk ke laluan Kuala Terengganu...tah waze bawa ke perkampungan mana tah...
Nasib baik jumpa station minyak kecik, jadilah daripada tak bergerak kereta aku...

Orang kata, alang-alang menyeluk pekasam, biarlah sampai ke lengan..
Family aku kata, 
alang-alang dah masuk ke KualaTerengganu, biarlah sampai ziarah Pasar Payang...
Tu dia....singgah pasar dulu ye...


Kegigihan melanda bila engkau nak masuk Pasar Payang ni, punya la panjang beratur kereta mencari parking....
Mungkin sebab musim cuti sekolah, tu yang berkoyan-koyan bas sekolah dan bas persiaran ada kat Pasar Payang ni...
Kesimpulannya akan ramai la umat Nabi Muhammad..

Singgah Kak,
Singgah Abg...
Tengok dulu kak...Cantik2 semuanya...
Setiap kali lalu di kedai-kedai dalam Pasar Payang ni....Itulah kata-kata hikmat dan panggilan utk menarik pelanggan untuk singgah di kedai mereka..










Tu mak aku dok pilih kain mana nak beli untuk...Kalau tak berkenan memang tak beli la...penjual pujuk abis pun tak akan dilayannya...
Abis je shopping, kami cari makanan...Try la makan dekat dalam foodcourt Pasar Payang ni...
Survey sana sini ayam kecik cenonit RM5.00..boleh kata mahal la juga..aleh2 aku makan nasi ayam je 1 set RM5.00...
Walaupun rasanya ala kadar, jadilah untuk aku alas perut sebelum balun makan gempak kat KKB nnt...







On-the-way nak ke kereta tu...Naklah rasa satar Kuala Terengganu kann...So kami belilah ada satu gerai depan Pasar Payang ni...
Tak mau kata lebih, aku niat bersedekah sajalah...Senang citer aku tak sarankan utk belilah..nnt sedih...meliihat intinya...

Maka diteruskan perjalanan ke Kelantan pula...Masih jauh perjalanan ni...
Sampailah kami semua di Wan Homestay pukul 6 or 7 malam mcm tu...






Inilah tempat tido kita orang semua sepanjang percutian disini..
Tempatnya best, luas dan bersih...
Kalau bercuti dalam kuantiti ahli keluarga yang ramai, aku rasa sesuailah menginap kat sini...
Tak jauh pun dari Wakaf CheYeh. jarak dalam 500meter je...

 Lepas rehat dan solat...
Malamnya pula kami bergerak ke Pantai Cahaya Bulan untuk makan malam.

Banyak-banyak kedai makan sepanjang pantai cahaya tu, kami pilih Kedai Sri nibong ni...
Sebabnya, ramai orang...teori aku..kalau ramai sedap la kot...
Memang sedap dan puas hati dengan makanan-makananya..

#disarankansinggahsini










Ada macam-macam jenis makanan kita orang makan malam tu, natijahnya gambar-gambar makanan tu dalam handphone mak aku...and dia terdelete...ini sajalah yang dapat dipertonton pada umum (ayat tak boleh blah)...


Selesai untuk hari pertama...
Lepas makan, balik homestay tido..
Penat wooo, jadi pemandu solo sepanjang perjalanan...


K bye....
bersambung...

9 comments:

  1. pesal banyak gambar kat henpon mak? henpon mak lagi canggih eh?
    hahahahah tu dia kesah nya
    lawak pulak akak baca..terhibur...
    penat kan jadi solo driver..huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal....
      Mak pakai hp baru...
      Gambar cantik2...tu yg pakai hp dia je....
      hahahaha...

      mmg penat kak..sepanjang percutian tu saya sorg je drive...
      daus tukang jd pembaca jalan....
      hahahaha

      Delete
  2. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN, DAN PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ KAMI DESIGN SANGAT MENARIK, HEMAT DENGAN LAYANAN BEST, PASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNIT KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA, PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE ) TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPOR
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

    SERVICES TERMASUK :
    1. TRANSPORT
    2. PEMANDU PELANCONGAN
    3. HOTEL 3 BINTANG
    4. BREAKFAST 3X
    5. MAKAN TENGAH HARI 3X
    6. DINNER 3X
    7. SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    8. KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    9. MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA HUBUNGI DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL


    ReplyDelete
  3. Mencari kereta untuk disewa sekitar kota bharu. Tengok disini. http://keretasewakotabharu-murah.blogspot.com/2018/08/kereta-sewa-di-kota-bharu-016-4187995.html

    ReplyDelete
  4. hahahaha.. terbaik dik. akak pun nak gi pantai timur ni. tu yg sevey2..

    ReplyDelete
  5. Mencari homestay di kota bharu berdekatan dgn tempat2 menarik pada bulan november 2020

    ReplyDelete
  6. Nama saya Bu Yanti Ari. Saya adalah pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa waktu, saya telah mencari pemberi pinjaman pinjaman yang andal yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan pekerjaan untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman pinjaman internet sangat buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan pinjaman sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

    Jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar dari "Dian Pelangi", perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja.

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi, perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta karena pemberi pinjaman buruk kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberi tahu saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya meneleponnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara dengan saya dan berkata saya harus menghubungi detail perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba untuk berbagi kabar baik saya agar orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Maka saya menghubungi Ibu Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
    Ini email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
    Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diperlukan dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk stres.
    jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Nama: Yanti Ari
    Nomor telepon saya: +6282116440184
    Nomor Whatsapp: +6282116440184
    Kota: Medan
    Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

    Saya berdoa semoga Allah mengabulkan orang-orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap membantu siapa saja yang membutuhkan jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak ingin orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...